onsdag den 14. december 2011

Mistelten

Efter at have læst dette indlæg hos Staudefeen bliver jeg nødt til også at flashe min mistelten!
Ja jeg er nok lidt en plantesamler så her står planterne tæt.... meget tæt.
Kan du finde misteltenen?

Min mistelten er sået for 4 år siden.
Jeg smatter bare, de meget klistrede bær, ud på en gren med ca. lillefingerstørrelse. Andre skærer et lille kryds i barken på træet. Men mit har virket fint alle 3 steder jeg har sået. Tror endda jeg bliver nødt til at prøve at fjerne et par stykker fra mit lille Søjleæbletræ, jeg er nemli lidt usikker på om den kan forsørge SÅ mange snyltere.
Det første år ser man den slet ikke, der sender frøet kun en spire ind under barken på dit træ.Næste år kommer der bare to kimblade og så begynder den rigtig at vokse 3. år.
Jeg ved ikke helt hvor man køber mistelten bær, men det er nok til at finde rundt omkring på nettet.
Jeg har fået mine har en meget dygtig og rar gartner på sydsjælland. Han arbejder på Flemmings planteskole i Ugledige. Hans Peter hedder han. Han elsker store træer og mistelten.
Skal man have misteltenen i et æbletræ er det bedst at bærene også kommer fra en mistelten der vokser på æble. 
Fandt du ikke min mistelten på billedet opover? Så får du den her :0)
Har du mistelten i haven?
Eller i stuen til Jul?


3 kommentarer:

  1. Spændende. Kan man ikke "smatte" et af bærrene ud fra den mistelten, jeg har købt her til jul?
    Adventshilsen fra Kirsten.

    SvarSlet
  2. jeg prøver hvert år at smatte de skide bær ud, og aldrig sker der en s... :0) min mor har fået 2 til at vokse, men ikke jeg. Har altid en i stuen, og i år det en mega da datteren min arbejder i blomsterbutik og fik fat i en stor på grøntorvet. Jeg tror jeg vil købe mig et træ med den på.

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke selv prøvet at sætte dem fra julemisteltenen. Men jeg tror da det burde kunne lade sig gøre hvis man tager de bær af nu man vil så og opbevarer udendørs. Det bedste er jo at vide hvilket træ den kommer fra da de spirer bedst på den slags som planten før har vokset på. Alså fra plante på æble sås på æble. birk på birk osv. Men æble og birk er mest brugt så det ville jeg prøve.

    SvarSlet