tirsdag den 20. september 2011

Dejlige farver i haven lige nu

Overskriften er lige lidt snyd! For disse kastanjer er ikke fra min egen have, men resten er.
Jeg elsker denne staude:
japanske lygter.
Den har bare en enestående fantastisk farve!
Men man skal passe lidt på når man planter den i sin have for den breder sig ret kraftigt med rodskud.
Grav evt. en høj spand, uden bund, med planten ned i jorden for nemmere at kunne styre den.
Chili - Apache
Vi har kun 2 planter men hold da op de giver bare helt vildt mange frugter!
Jeg puttede ½ chili i græskarsuppen i onsdag's.... 
Jeg syns den smagte dejligt men den var alt for stærk til mand, søn og svigermor.
Så mangler du Chili så er der gratis pluk selv her ;-)
Purpursolhar 'Cocktail'
En af de 2 solhatte jeg er kommet til at købe i år.
Den har et dejligt spil i orange og rosa.
Denne Sankt Hans Urt har en ganske særlig historie.
For 2 år siden da vi blev gift havde min mor pakket blomster fra hendes have i en køletaske og taget med til æresport! Smukt tænkt! Blomster fra mit barndomshjem 300 km. væk.
Efter brylluppet blev Sankt Hans Urt sat i en krukke med lidt jord i bunden, bare for at de kunne pynte så længe de ville. Men nogen af dem slog rod! Dejligt! Så disse er 2 år gamle stiklinger fra mit barndomshjem.
Jeg er helt syg med lyng!
Dette er en Irsk lyng 'Goscote', Men sælger den som lidt sart men trods de 2 hårde vintre har de klaret sig rigtig godt, bredt og blomstrer lystigt. Så jeg vil kalde dem fuld hårdfør medmindre de står et meget fugtigt sted.
Grålyng 'Katinka'
Egentlig samme historie som den Irske lyng.
Også fuld hårdfør og fantastisk farve!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar