torsdag den 11. august 2011

Rosa 'Svend Gønge'

Ja navnet på "Mit barn" Er Rosa 'Svend Gønge'!
Jeg er vokset op med Svend Gønge. Gjøngehøvdingen. Svend Poulsen.
Jeg er opvokset i Lundby, hvor han jo gemte skatten i kirken. Jeg har gået på Svend Gønge skolen 10 år og spillet i Gjønge garden i 14 år. jeg hjælper stadig Svend Gønge foreningen selvom jeg er flyttet 300 km. væk. I forbindelse med 400 års dagen for Svend Gønge spurgte den svenske venskabsby Kalmer om at få vores byrose... Sådan havde en lille by som Lundby selvfølgelig ikke, og da Kalmer's rose er rigtig smuk spurgte de mig om jeg kunne hjælpe med at fremskaffe en Lundby eller Svend Gønge rose. Jeg anbefalede at vi brugte navnet Svend Gønge. Jeg ringede rundt til nogen af mine rosenproducenter og forhørte mig om hvordan man gjorde sådan noget. Hos Buddes Planteskole på Fyn, blev ejeren Henrik begejstret, og fortalte at en smuk orange rose jeg havde beundret på messen endnu ikke var registreret med et navn. Så det blev Svend Gønge. Men vi har måttet vente helt til det kommende efterår med at kunne sælge af den, da det tager 2 år at producerer en rose.
Rosa 'Svend Gønge'
Er den ikke smuk??
Jeg er ihvertfald stolt! Det er en Buketrose som bliver ca. cm. høj. Blomstrer fra slutningen af Juli til langt ind i efteråret med sine smukke orange roser med gul bagside.
Den har et flot mørkegrønt skinnende løv.
Jeg regner med at udlodde den i en Give Away hen i Oktober.
Er du med på moden i haven med de gule-orange¨røde farver?
eller er du i det lyserøde Isabella hjørne?
Eller noget helt tredje?
Du kan være en af de første der får denne rose i din have.
Den kan ses og bestilles på Gøngemarkedet i Lundby 19.-21. August 2011 (sydsjælland)
Ellers kan du bestille den her på bloggen eller hos www.HaveOasen.dk (vestjylland)

2 kommentarer:

  1. Tak for svaret i det forrige indlæg - gjorde ikke noget hvis du lige gemte den lidt mere afvejen.....hi hi...har lidt travlt i øjeblikket så kommer ikke lige forbi nu ...men snart !!!

    Altså Svend Gynge ( godt navn) er undersmuk, den måtte helt sikkert gerne bo i mit rosenbed....og hvilken god historie.
    Ønsker dig en god weekend.
    kh Jane

    SvarSlet
  2. Jill, for fanden da! Det har du da ikke sagt et ord om! MÅ HA HA HA DEN ROSE!!

    SvarSlet